Indianmyter från Nordamerika

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Minnehaha_Feeding_Birds.jpg

Nordamerikanska indianmyter – utgångspunkt för barnens berättelser

När jag, Ulla-Carin Nyquist, var verksam som producent för Barn/Ungdom på Sveriges Radio gjorde jag en serie program som byggde på indianmyter från Nordamerika. Det var spännande och tidlösa historier med mycket livsvisdom. De kunde handla om hur ljuset kom till den mörka sidan av världen, hur Grisslybjörnberget fick sitt namn, hur den stora anden skapade jorden…
En av berättelserna, om hur pueblofolket hittade sitt hem, använde jag som utgångspunkt till mitt libretto till Stellan Sagviks barnopera Vandringen till Sköldpaddsberget (Folkoperan).

Ursprungligen spelade jag in indianmyterna tillsammans med Claes Wang och Cloffe Widén från Låt- och Leklaget. Jag läste in berättelserna och vi gjorde musiken alla tre.

Jag har redan använt dessa berättelser i olika sammanhang bl.a. på Naturens Hus. Barn brukar tycka mycket om historierna, som ofta fått fungera som godnattsagor!

Så här går det till:

Barnen får lyssna på de inspelade berättelserna och sedan får de själva återskapa dem med olika medel. Först får de rita en teckning till berättelsen. Sedan får de återskapa historien genom att berätta själva och använda olika enkla ljudeffekter och musik till gestaltningen. Här delar vi in barnen i grupper. Några berättar historien, en grupp gör ljudeffekter och en grupp har hand om musikillustrationen.

De allra yngsta barnen (5-6-åringar) kanske bara ritar till historierna och får berätta för kamraterna vad det föreställer.

De äldre barnen kan man gå ett steg längre med och göra mer utarbetade övningar.
Finns tid kan man också ta fram nordiska skapelseberättelser och jämföra med indianmyterna.
Även här kan man återskapa historierna med berättande, ljud och musik.

Det fina med att använda bra historier på detta sätt är att det sätter i gång barnens egna idéer och fantasier. Musiken och ljudeffekterna ger miljöupplevelser och förstärker stämningar och känslor.

Barn i dag har ett överflöd av sinnesintryck kring sig hela tiden. Just därför är det viktigt att de får uppleva det storslagna i det enkla – nämligen att skapa och berätta själva.

Målgrupp: Barn 5-9 år (6-årsverksamhet, lågstadiet, årskurs 4)
Tidsåtgång: 3 dubbellektioner (kan byggas ut)

Kort presentation av mig själv:
Jag är verksam som dramaturg, manusförfattarinna, kompositris och textförfattarinna och har ofta förenat musik och berättande i mina projekt. Jag har skrivit manus och musik för teater, film, TV och radio samt varit dramaturg vid bl.a. Uppsala Stadsteater, SVT Drama och TV4.
Jag är utbildad vid Dramatiska Institutet (Teater: dramatik/dramaturgi) och hade innan dess jobbat mycket med teater för barn och ungdom samt hade en egen grupp som jag skrev manus, text och musik för och satte upp föreställningar med.
Under några år jobbade jag på Sveriges Radio som musikproducent för Barn/Ungdom och gjorde många program där jag använde berättande och musik i olika former.
Jag har haft mycket samarbete med skolklasser, bl.a. kring föreställningar som jag varit dramaturg för eller skrivit manus till. Jag har också vikarierat en hel del på alla stadier.