Manustimmen i Halland

Om projektet

I projektet Manustimmen i Halland har vi förmedlat avgiftsfria manusworkshops till mellan- och högstadieskolor i regionen där målet har varit att nå samtliga kommuner.

Manustimmen vill öka kunskapen om dramatiskt berättande och inspirera barn och unga till eget skrivande.

Eleverna har fått möta en manusförfattare som skriver manus för film/tv eller teater.

Längd på workshopen: 120 min.

Antal elever som deltagit: ca. 220 elever i åk 4-9.

Projektet genomfördes 2023 och finansierades genom regionalt utvecklingsstöd från Region Halland.

I workshopen har manusförfattaren:

  • Delat kunskap om dramatiskt berättande
  • Inspirerat till eget skrivande och berättande
  • Genomfört skrivövning tillsammans med eleverna
  • Visat exempel från film, tv och teaterns värld
  • Berättat om hur hen arbetar som manusförfattare.

Medverkande skolor: Laholm: Lagaholmskolan och Glännigeskolan. Varberg: Hagaskolan. Falkenberg: Okomeskolan i Ullared och Hertingsskolan. Kungsbacka: Frillesåsskolan i Frillesås. Hylte: Kinnaredsskola i Kinnared och Kråkbergsskolan i Hyltebruk.

Har du frågor om projektet? Kontakta Ammy Kjellsdotter Åström, regional samordnare Centrum för dramatik Syd. E-post: ammy@centrumfordramatik.se Tfn: 070-219 03 71

Några frågor och svar till lärarna:

Vad tror du var mest uppskattat av eleverna under workshopen?

– Att det kom ett manusproffs och berättade hur man skriver ett manus. Väldigt uppskattat att spela upp de egenskriva manusen.

– Exempel, klipp och att de fick uppleva och testa på manusskrivande

Inspirerade workshopen till eget berättande och skrivande hos eleverna? Om ja, i så fall hur?

– Absolut. Arbetet inkluderar eleverna och bidrar till högre motivation. Efter träning inför nationella prov kan man fortsätta denna processen.

– Ja, hur man bygger upp ett manus och det här kommer vi att arbeta mer med i klassen.

Övriga kommentarer:

– En mycket inspirerande förmiddag som berikade eleverna mycket positivt.

– Manusförfattaren var duktig på det hon gjorde, men även bra med eleverna.

Några frågor och svar till eleverna:

Vad tyckte du var roligast på workshopen?

– Att göra ett eget manus och att få prata om det.

– När jag fick läsa en text som författaren hade skrivit.

– Jag tyckte att det var roligt att skriva en monolog på tid för att det var kul att bara skriva det man kom på.

– Jag tyckte det roligaste var att man fick skriva en dialog.

Lärde du dig något nytt? I så fall vad?

– Jag lärde mig vad protoganist och antoganist betyder.

– Jag lärde mig att skriva snabba berättelser.

– Jag lärde mig hur ett manus ser ut och att det finns många karaktärer som man kan relatera till.

– Att manusförfattare hade kunnat vara ett alternativ inför framtiden.

Skulle du rekommendera workshopen till en kompis? Varför/varför inte?

– Ja den är bra för man kan lära sig nya grejer som mina fina vänner kan lära sig.

– Ja, jag skulle rekommendera workshopen till en kompis. För att det var roligt och man lär sig olika saker.

– Ja de skulle jag för att den var lärande och rolig på samma gång.

Några frågor och svar till manusförfattarna:

Vad tror du var mest uppskattat av eleverna under workshopen?

– Att de fick tillsammans utveckla en historia/manus, som de sen fick skriva en sen i dialogform, något de sa var nytt. Sen att uppträda med scenen tyckte de om.

– Att skriva, läsa upp och höra andra läsa upp.

– En kort inblick i de få regler man kan hålla koll på för att förstå en historia/ett manus. Känslan att vi alla kan berätta. Förhoppningsvis. Eller så var det ett annorlunda avbräck i de vanliga lektionerna.

Hur upplevde du bemötandet från skolan (från elever/deltagarna, lärare och andra)?

– Otroligt engagerade och trevliga.

– Välkomnande och intresserad.

– Positivt, vänligt och nyfiket.

Var det något roligt/intressant/spännande som hände under workshopen?

– Faktiskt att två pojkar som hade autism, fick till din dialog med vägledning, det var roligt att se.

– Samtliga elever var ovanligt nyfikna och intresserade.

– ”Aha upplevelse” hos vissa när jag beskrev dramaturgi-modellen baklänges ”alltid börja med slutet…”