Ämne: Språkutveckling

Vi improviserar fram klassens egen TV-serie del 2 – KOMIK!

Efter att ha gett den första workshopen över 50 gånger i Botkyrkas skolor och på andra platser runt Stockholm kommer här en fortsättning – del 2. Hur hittar vi den … FortsattVisa mer…

Att gestalta text – ordens möte med en publik

Hur kan man bli bekväm med att prata inför en stor grupp? Hur gör man för att ta med sig känslan av att vara ”sig själv” när man står inför … FortsattVisa mer…

Manustimmen

Manustimmen är en workshop för barn och unga i att skriva manus med inriktning film/tv eller teater (ni väljer själva inriktning vid beställning). Syftet med Manustimmen är att öka kunskapen … FortsattVisa mer…

Från Idé till teater- eller filmmanus

Vi börjar med att gå igenom grunderna i manusskrivande för teater eller film. Därefter får eleverna välja vilken genre de vill skriva i. Är det en actionfilm, en komedi eller … FortsattVisa mer…

Tankar för dagen

Tankar för dagen är ett Sveriges Radioprogram (P1) som har många lyssnare. Ulla-Carin Nyquist har skrivit återkommande för programmet i flera år:  En stunds reflektion i vardagen kring alla möjliga … FortsattVisa mer…

Speedwriting av en scen

Speedwriting av en dialogscen som framförs i gruppen. Jag visar hur man enkelt skriver en dialogscen. En dialog mellan två personer. Eleven får ett ämne och får femton minuter på … FortsattVisa mer…

Ska vi göra skräck, drama eller komedi?

Samma text, helt olika uttryck! Att regissera och spela fram samma text på helt olika sätt. Du väljer. Skådespela, regissera och fotografera. Ni får en färdigskriven kort scen. Jag berättar … FortsattVisa mer…

Läs en pjäs

Utifrån gemensam läsning av en pjäs, specialskriven för unga, bekantar vi oss med begrepp som arena, karaktär, dialog, relation och vad det egentligen betyder att gestalta något. Kostnad: Följer KLYS minimirekommendationer … FortsattVisa mer…

En blick eller tusen ord

En workshop där vi utforskar olika sätt att kommunicera – både dramatikens grundsten DIALOG, men också andra sätt vi signalerar vad vi tycker och tänker på. Praktiska skrivövningar kan varvas … FortsattVisa mer…

Vi improviserar fram en TV-serie!

Vad vill eleverna se om de själva fick hitta på handlingen i en TV-serie? Under två timmar improviserar och skriver vi fram klassens egen TV-serie i smågrupper. Vi spelar sedan … FortsattVisa mer…